Ebben a rovatban a Boldogságos Szűz
Mária kegyhelyeit mutajuk be.
TARTALOM
Buzdítás a kegyhelyek látogatására
„Bármit kértek hittel az
imádságban, megkapjátok.” Mt
21,22
Kegyhelyeink
a kegyelem kiáradásának helyei. Isteni ajándékot kapunk. Nem érdemeink
alapján, hanem Isten szeretetéből, általunk mélyebben nem
ismert összefüggések alapján.
Kérj, és adj hálát!
Boldog
az az ember, aki hálaadás céljából keres föl egy kegyhelyet. De boldog
lehet az is, aki kérni megy. Hiszen van hová menni, van kihez menni,
tudja, hogy kitől kérhet.
A mai kor hitetlen, Istentől eltávolodott
emberének nincs kihez fordulnia. Itt a földön keresi kétségbeesetten a
megoldást a földi erővel, tudással megoldhatatlan problémáira is.
Érthető, hiszen ez az ő mozgástere. Mi azonban, akik tekintetünket
Istenre emeljük, ismerünk másik utat is.
Isten szeret minket. Azt
akarja, hogy boldogok legyünk. Ezért támogat minket, nem az érdemeink
alapján, hanem szeretetből. Az anya sem azért szereti, gondozza,
betegségében ápolja, gyógyítja kisgyermekét, mert kiérdemelte. Hogyan
érdemelte volna ki, és mivel? Nincs rá módja. De az anyai szeretet arra
indítja, hogy gondoskodjon róla, hogy dajkálja, testileg-lelkileg
fölemelje. Ugyanezt teszi a mi drága Mennyei édesanyánk is. Nem azt
nézi, hogy mennyi bűnünk van, milyen „rosszak” voltunk és vagyunk,
hanem szeretetből felénk fordul, és kiesdi mindazt, amire szükségünk
van. Fogadjuk el ezt természetes, gyermeki hittel, és örömteli
lesz az
életünk.
Keressük föl csodálatos Szűz Mária kegyhelyeinket,
kegytemplomainkat, kegyszobrainkat, ha kérni akarunk, ha szükségünk van
valamire, ha elfáradtunk, ha gyengék vagyunk, ha erőtlennek érezzük
magunkat lelki vagy testi értelemben. Ha gyógyíthatatlan bajaink
vannak,
olyanok, amiknek a jobbulását emberi mércével mérve nem látjuk,
menjünk, és tegyük le Szűzanyánk elé.
A Szűzanyához ne csak akkor forduljunk, ha segítséget várunk.
Ha valakit már megsegített, és érzi áldásos működését az
életében, finom, semmihez nem hasonlítható támogatását, akkor a
hálaadás vezessen minket a kegyhelyekre.
Ne felejtsük el:
adjunk hálát mindazért, amit kaptunk! Fel sem tudjuk mérni, mi az, amit
kapunk. Mert az mindig sokkal több, mint amit látunk vagy érzékelünk.
Úgy vagyunk ezzel, mint amikor jéghegyet figyelünk meg. Annak is csak a
csúcsa látszik, 9/10-e a víz alatt van.
Érezzük és tudjuk, hogy segített, de hogy milyen sokat, arról
sejtelmünk sincsen.
Miért fontos hálát adni?
A
hálátlanság egy nagyon rossz tulajdonság. Szokták is mondani: hálátlan
ember. Ne legyünk hálátlanok! Aki szeret minket, annak nyilvánvalóan
jól esik, ha azt, amit kapunk – akár csak ritkán, csak jelzésszerűen –
megköszönjük. Ne az adok-kapok legyen a vezérelvünk ebben. Ezen a
szinten a kereskedő is korrekt: mi adunk neki valamit, ő azért ad
valamit nekünk, és ezzel rendben vagyunk.
Az isteni
gondviselést, a Szűzanya szeretetét a Szűzanyánk gyengéd ölelését,
gondoskodását, törődését mi ugyanúgy nem tudjuk visszaadni, mint
ahogyan a gyermek az édesanyjának nem tudja visszaadni azt az
elképzelhetetlen mennyiségű munkát és szeretet, amiben részesült addig,
amíg felnőtt – gyakran még aztán is. Akinek van felnőtt gyermeke, az
tudja, mit jelent egyetlen ölelés, egy hálás mosoly, egy köszönöm.
Ne tagadjuk meg mi se ezt a Szűzanyánktól, szeretetből tegyük meg!
Amikor
a kegyhelyeinket felkeressük, ne feledkezzünk meg arról, hogy a
Szűzanya
nem önállóan tevékenykedik. Szent Fia, Jézus által fejti ki
hatását. Amikor hálát adunk a Szűzanyának, hálát adunk Jézusnak
is. Az Istenszülő és az Istengyermek egymás nélkül nem létezik.
Gyakran
vádolnak minket (katolikusokat) azzal, hogy istenítjük a Szűzanyát. Ez
óriási tévedés. Az Isten szülője fiától, Jézustól kapja a fényét. De
Istenanya nélkül nincsen Istengyermek! Egyszerű és nyilvánvaló
összefüggés ez. A Szűzanya a megváltás történetében a Jézushoz vezető
út kihagyhatatlan része. Ugyanígy a hitéletünkben is annak kell lennie.
Menjünk tehát a
Szűzanyához, reménnyel, örömmel és hálával teli szívvel!
Vissza
Máriapócs - a könnyező Istenanya ikon
Az első csoda
1696.
november 4-én, azaz 325 évvel ezelőtt történt. A
liturgia alatt a hívek arra lettek figyelmesek, hogy az Istenszülő ikon
mindkét szeme könnyezik. Pócs annak idején egy kicsi falu
volt, fatemplommal.
A könnyezés két hétig folyamatos volt, majd kisebb megszakításokkal még
december 8-ig folytatódott.
A könnyező ikon híre tömegeket vonzott. Csoda is történt. A szomszédos
település (Nagykálló) plébánosa egy haldokló gyereket emelt a
képhez, a gyerek megérintette a könnyező képet és meggyógyult.
A csodák híre eljutott a bécsi udvarba is. I. Lipót osztrák császár és
magyar király – vélhetően Eleonóra császárné kérésére – elrendelte,
hogy a könnyező képet szállítsák a császári városba. A bécsi Stephans
dómba került. Külön oltárt építettek neki, és méltó tisztelettel vették
körül. Az ikon azonban soha többé nem könnyezett. A hagyomány azonban
nagyszámú csodát tulajdonít neki.
Az eredeti máriapócsi kegykép
Képeslap. Verlag Bauer, Wien.
Bécs, Stephansdom
Forrás:
mek.oszk.hu
|
A máriapócsi ruszin fatemplom
Ennek az eredetijében könnyezett az ikon
Forrás:
elismondom.wordpress.com
|
Az erőszakkal Bécsbe hurcolt ikonról több másolat készült. Egy
ilyen másolatot helyeztek el az eredeti helyére Pócson. 1715. augusztus
1-én megismétlődött a pócsi
csoda. A reggeli istentisztelet alatt a kántor észrevette, hogy az ikon
könnyezik. Augusztus 1-én, 2-án és 5-én több órán át tartó könnyezést
sok százan látták. A tanuvallomásokat tartalmazó jegyzőkönyvek kétséget
kizáróan bizonyítják, hogy valóban csoda történt.
A harmadik – és eddig utolsó – könnyezés 1905. december 3-án kezdődött,
és az év utolsó napjáig tartott, kisebb-nagyobb megszakításokkal.
Figyelemre méltó, hogy míg az eredeti helyéről elvitt kép többet nem
könnyezett, a helyére került másolat igen.
Az első és a második könnyezés idején Pócson kicsiny fatemplom állt,
azonban a második könnyezés után a templom nagyon kicsinek
bizonyult. 1731-1756 között épült a jelenlegi
gyönyörű, kora
barokk stílusú templom, amelyet Szent Mihály tiszteletére szentelték
föl.
1948-ban XII. Pius pápa a máriapócsi kegytemplomnak Bazilika Minor
címet adományozott.
Az idősebbek még emlékeznek 1991. augusztus 18-a jelentős és szép
eseményére, amikoris Szent II. János Pál pápa magyar nyelvű, bizánci
rítusú szent liturgiát tartott az ikon előtt.
A jelenlegi ikon
Forrás:
wikimedia.org |
Máriapócs bazilikája
Forrás:
wikimedia.org |
A kegyhelyet a mai napig évente több mint félmillió zarándok keresi
föl. Európai hírű kegyhellyé vált. 2005. december 3-án Máriapócs
megkapta a
Nemzeti
Kegyhely címet.
Források és részletesebb
ismertetések:
1.
https://mariapocskegyhely.eu/kegytemplom/
2. A máriapócsi Szent Mihály főangyal görögkatolikus templomot bemutató
film:
https://www.youtube.com/watch?v=YQajkeo5AYs&t=8s
3.
https://vasarnap.hu/2021/11/04/325-eve-konnyezett-eloszor-a-mariapocsi-ikon-evfordulo/
Vissza
Vodica Máriakert, Hercegszántó
Hálát
adok a mindenható Istennek, Jézus Urunknak és az ő drága Édesanyjának,
a Boldogságos Szűz Máriának azért, hogy eljuthattam e kedves kegyhelyre.
Régóta
készültem már, mert a kegyhely különleges Szűz Mária szobra és a
kegyhely
lelki atyja, Polyák Imre kanonok atya is ismert a magyarországi Máriát
tisztelők és szeretők körében.
1. A kegyhely története
A
kegyhely története a XIX. század elején egy jelenéssel
kezdődött.
Kisboldogasszony napja előtt egy földműves a kútból vizet vett a
korsójába, és ekkor meglátta a kútban a Szűzanyát, ölében a kis
Jézussal. Aztán a kép elváltozott, és a hölgyalak ölében egy kislányt
látott. A jelenés három napon át megismétlődött. Rájött, hogy a kislány
csak a Szűzanya lehetett. (Részletesebben lásd: Kegyhelyfüzet)
A
jelenés helyén történt két gyógyulásról találtunk beszámolót. Egy vak
kislánynak tíz egymást követő alkalommal megmosták a szemét a kút
vizével, és visszanyerte a látását. Más alakalommal egy
gyermekbénulásban szenvedő fiú gyógyult meg.
Biztosak vagyunk benne,
hogy sok más leki és testi gyógyulás is történt e szent helyen. A fenti
példák csak a jéghegy csúcsát mutaják. A legtöbb feledésbe merült.
Az
Egyház a jelenéseket kivizsgálta, és a 1838-ban Klobusiczky
Péter
kalocsai érsek hivatalosan is kegyhelynek ismerte el Máriakertet, és
személyesen szentelte fel a jelenés helyén épült kápolnát. A kápolna
mellé 1933-ban egy bajai polgár hálából - mivel vak gyermeke
meggyógyult - egy Mária-szobrot építtetett.
A kegyhely teljes történetét Tomasevné
szakdolgozatában olvashatjuk
el. Érdemes időt szánni rá.
2. A kegyhely elérhetősége
Földrajzi helye:
Bácskában, Hercegszántó határában található.
Közúton Bajától 32 km, Budapesttől 214 km.
A parkolójának koordinátái: 45.963244 18.958302
A GPS programok többsége a
Hercegszántó
Vodica vagy a
Hercegszántó
Máriakert címet fölismeri.
Megközelíthető:
Kizárólag közúton
Figyelem!
Hercegszántóról a kegyhelyhez vezető úton fizikai záras
2 m-es magasságkorlátozás
van érvényben!
Ezért:
- Autóbuszos zarándoklat esetén mindenképpen
jelentkezzenek be előre a
plébánián akkor is, ha esetleg szentmisét nem kérnek.
Biztosítani fogják a bejutást.
- Egyénileg utazók
ügyeljenek
a jármű tetején szállított poggyászra,
különösen kerékpárra!
A
kegyhely
felügyeletét ellátó egyházi szerv:
Római Katolikus Plébánia
6525 Hercegszántó
Kossuth L. u. 5. Tel.: 79/354-171
Plébános:
Polyák Imre tb. kanonok,
püspöki helynök, érseki tanácsos.
Elérhető
szolgáltatások:
- Előzetes bejelentés esetén csoportok szentmisét kérhetnek.
- A kegyhely akadálymentes. (Lépcső nincs, az utak helyenként
természetes állapotúak.)
- Kultúrált mosdó áll rendelkezésre.
Élelemről
és italról mindenki gondoskodjon előre. A helyszínen vásárlási
lehetőség nincs. (Hercegszántón természetesen be lehet vásárolni.) A
szentkút vize nem mindig iható, ne számítsunk rá!
Biztonsági
szempontok:
A
közbiztonság az átlagosnál jobb. A környéken erős a rendőri jelenlét
(közel a szerb határ), de ez a polgári életvitelt nem zavarja, inkább
segíti.
3. A 2021-es év
hátralévő, tervezett eseményei
2021. augusztus 13.
15.00-16.45 Engesztelő szentségimádás
17.00 Fatimai szentmise
Bese Gergő Péter jánoshalmi káplán
2021 .szeptember 4.
De. 9.00 Horvát nyelvű rózsafüzér
10.00 Horvát nyelvű szentmise
2021 .szeptember 13.
15.00-16.45 Engesztelő szentségimádás
17.00.
KEGYHELYBÚCSÚ
Talapka István kanonok, c.apát, kerületi esperes, a
Kiskunhalas-felsővárosi Plébánia plébánosa
Októberben vasárnaponként
15.00-kor irgalmas rózsafüzér magyar nyelven. Rózsafüzér
ájtatosság magyar/horvát nyelven (felvàltva).
2021 .október
13.
13.00-14.45 Engesztelő szentségimádás
15.00 Fatimai szentmise
Fülöp Ernő kanonok, c.apát, kerületi esperes, irodaigazgató,
Kalocsa-Belvárosi Plébánia plébánosa
4. Elérhető segédanyagok
a kegyhely bemutatásához
A
kegyhely nevét nézve (Vodica Máriakert Kegyhely, Hercegszántó), meg
kell emlékeznünk a környék többnyelvűségéről. A horvát nemzetiség
aránya ugyan elvándorlás miatt csökkent, de még ma is jelentős
létszámú, anyanyelvüket használó nemzetiségi csoportok élnek a
környéken. Ezért a szentmisék és a litániák egy részét is horvát
nyelven
tartják.
A kegyhely történetének megismeréséhez először a
Kegyhelyfüzet
elolvasásást javasoljuk. Ez egy rövid, könnyen
olvasható bevezetés.
Aki alaposabban szeretne megismerkedni a kegyhely történetével, annak
Tomasevné:
Hercegszántói
Római Katolikus
Egyházközség történetének bemutatása című dolgozatát
javasoljuk.
Az interneten két terjedelmes forrás érhető el.
Az egyik egy
FaceBook profil, a másik egy
blogspot.
A
FaceBook profilban számtalan fényképet találunk, múltbelieket is.
Látható, hogy mindkét oldalt nagy szeretettel és gondossággal töltik
fel tartalommal.
További fényképeket találunk a
GooglePhotos alkalmazásban.
Szerk.
Vissza
Máriakertben
jártam
(2021. júl. 21.)
Bácska
számomra ismeretlen falvain áthaladva, nagy szeretettel és gyermeki
örömmel közeledtem Hercegszántóhoz. Nem volt szükségem semmire, mert
mindenem megvolt. Mindent megkaptam Istentől, amire szükségem van. Azt
is tudom viszont, hogy mindig megajándékoz valamivel. Így aztán csak a
hálaadás gondolata foglalkoztatott.
Meg kell mondanom, volt idő, amikor a Szűzanyához azért mentem, hogy az
életemért könyörögjek. Meghallgatást találtam.
Ezt pedig azért írom le, hogy biztassak mindenkit:
bátran és hittel vigye a Szűzanya
elé a kéréseit!
Csendes
hétköznap érkeztem Vodica Máriakertbe. Az erős koradélutáni melegben
egy úr imádkozta a keresztutat. Érdekelt, hogy ki lehet ez a jámbor
hívő, ezért, amikor imáival végzett, megszólítottam. Nagy örömömre
szolgált, hogy éppen a helyi kántor, Sirok Zsolt testvérünk dicsérte
ott Istent. Segítségével gyorsan tájékozódtam. Ha megbeszéltük volna,
akkor se találkozhattunk volna pontosabban. Isten útjai nagyon
érdekesek, a legváratlanabb időben és helyen ajándékoz meg minket.
Két éve még
azt sem tudtam, hogy létezik ez a kegyhely a hatalmas Mária
szobrával. Később éppen ez a szobor keltette föl az
érdeklődésemet.
A hercegszántói Mária-szobor
A lábazattal
együtt kb. 11 m magas, rozsdamantes acélból készült szobor valóban
ritkaság. Annyit tudunk róla, hogy a világ legnagyobb rozsdamentes
acélból készült Mária szobra.
A hely végtelen nyugalmat
áraszt, ami egészen különleges érzéssel töltött el. Az jutott eszembe:
„ Az én békémet adom nektek.”
Jn
14,27
Egyedül
voltam Istennel és láthatalan szentjeivel. Békés, csendes délutánban
csak a szellő suhogását lehetett hallani. Javában tartott az aratás, a
kert melletti nagy táblát is néhány órával azelőtt vágták le. Tikkadt
gólyacsapat keresgélt a tarlón némi élelmet. Az aratás pora még nem ült
le, így – bár a nap zavartalanul sütött – a készített fényképek
minősége nem tökéletes.
Már ott is felmerült bennem a kérdés:
miért jó, ha nagy egy Mária szobor? Ráadásul, még van ott valami.
Grandiózus, egészen különleges, ami engem még a szobornál is jobban
meglepett. Egy óriási rózsafüzér. Nagyon szép, és nehezen tudnám
elmondani, milyen különleges érzés volt ezt ott látni és rácsodálkozni.
Lám, itt van Jézus, itt van a Szűzanya, és a kapcsolatteremtés egyik
eszköze.
Rózsafüzér
Mi a jelentősége annak, hogy
nagy a Mária szobor, és hogy óriási a rózsafüzér? Mit mondhat, mit
jelenthet ez nekünk? Mi ennek az értelme? Egyáltalán, szükséges-e? Nem
mindegy az, hogy mekkora Mária szonbor előtt imádkozunk? Nem mindegy
az, hogy mekkora a rózsafüzér? Arról nem is beszélve, hogy ez a nagy
rózsafüzér nyilván nem is imádkozás céljára készült. Valami másról,
valami különleges dologról van itt szó, amit a fenyőligetben heverő
rózsafüzért nézve megérezhet az ember.
A Szűzanyának nyilván
semmi szüksége nincsen arra, hogy neki 10,53 m-es szobrot állítsunk.
Arra sincsen szüksége, hogy 30 m-es rózsafüzért állítsunk ki. Utóbbi
inkább műalkotás, mert meglepően szép. A középkori ágyúgolyónyi
szemekből összerakott rózsafüzér szemeit láncdarabok kötik össze.
Természetesen ugyanúgy ott van rajta a gyönyörű megmunkálású feszület,
és az elágazásnál a Szűzanya ábrázolása. Megható.
De térjünk csak
vissza oda, miért is jó, hogy nagyok? Miért jó, hogy nagy a Szűzanya
szobor, hogy nagy a közelében felállított kereszt, és nagy a
rózsafüzér?
A Mária-szobor a keresztút felől
Mi, emberek,
szimbólumokban és analógiákban gondolkodunk. Nyilvánvaló, hogy egy nagy
Mária-szobor azt sugallja, és azt fejezi ki, hogy Mária számunkra nagy
és fontos személy. Az óriás rózsafüzér ugyanúgy éppen ezt fejezi ki,
hiszen számunkra a rózsafüzér kimondhatatlan jelentőségű. Különleges,
bensőséges kapcsolat az Istenszülővel, és ezen keresztül természetesen
az Istennel, magával Jézussal is.
Aki megérkezik a kegyhelyre,
azonnal meglátja a fenyőligetből kimagasló Mária-szobrot. A rózsafüzér
nem látható távolabbról, de ha a zarándok elindul és keresi a forrás
fölé épített kápolnát, a régi szentkutat, a csodák színhelyét, akkor
útközben megtalálja. A hatalmas Mária-szobor és a Máriával való
kapcsolattartás zseniális eszközének állított terjedelmes emlékmű után
odajut a szerény, tájba simuló kápolnához. Ez a kápolna valamilor a 19.
században épült, pontosan senki nem tudja mikor. Ellentmondó adatok
vannak róla, mindenesetre a helyet megszentelték, és erről dokumentum
is van.
A kápolna a kút mellett
A kápolna kedves és szerény.
Ugyanez mondható el a kútról és a kiépített vízmerítő helyről. Egy
régi, szerényebb világot sejttet, ami más volt mint a mai, kevesebb
anyagi lehetőséggel, de talán több lelkiséggel. Érdekes a kontraszt az
óriási szobor, a hatalmas rózsafüzér és a parányi kis kápolna között.
Természetesen a kis kápolna nem misézésre készült, ez emlékhely.
Szentképek és kisebb szobrok elhelyezésére alkalmas. Aki arra jár, ott
imádkozhat. A kápolna és annak berendezése elősegíti azt, hogy az ember
a Boldogságos Szűz Mária segítségével könnyebben tudjon Istenhez
fordulni. Időnként litániát is tartanak a kápolnánál.
A jelenések helyszíne, a
kút
A
misék színhelye a Mária-szobor mellett épített szabadtéri oltár. Nagyon
érdekes elrendezés, mert a szabadtéri oltár mellett Szt. II. János Pál
szobrát látjuk.
Szent II. János Pál
szobra
Erről a
szoborról sem tudtam, de nem lepődtem meg rajta, mert II. János Pál
Mária tisztelete közismert. Nagyon a helyén van az ő szobra egy Mária
kegyhelyen. Kiemelkedően szép műalkotás.
Mária balján
egy Szentháromság szobor áll. Modern szimbolikájával kissé elüt a
környezetétől, de ezt ellensúlyozza természetes anyaga.
Szentháromság szobor
A cikkhez kapcsolódó. "Arany és ezüst, nap és hold a katolikus
szimbolikában" című írás
itt olvasható.
Fotók és szöveg: Szerk.
Vissza
Bodajk
csodája
Lenyűgöző zarándok komplexum a királyok városa közelében
Aki
ismeri a Kárpát-medence legősibb Mária-kegyhelyét, a címet
félreértheti. Az évszázadok során a hittel ide zarándokolók közül
sokakkal szó szerint vett csoda történt. Kegyelmi ajándékok áradtak ki
e szent helyről. Mi most arról a nagy átalakulásról írunk, ami az
elmúlt néhány évben végbement a Bodajki Segítő Szűz Mária Kegyhelyen.
Szép
volt ez a kegyhely a fejlesztés előtt is. A barokk templom, a
templomhoz kapcsolódó fehér kőből épült zarándokudvar, az egész vidéket
uraló páratlan szépségű Kálvária domb még a hitetleneket is megragadta.
A
közelmúlt évtizedei nem hoztak nagy lelki fejlődést, de az anyagi
körülményei a legtöbb embernek javultak. Az életkörülményeinkben
bekövetkezett változások új igényeket támasztottak a kegyhelyekkel
szemben is. A bodajki templom belül megfakult, felújításra várt. A
zarándokudvar sem tűnt már optimálisnak. A zarándokok megfelelő fizikai
kiszolgálásának nem voltak meg a feltételei. Nem volt zarándokszállás.
A mai embernek nem felel meg az 50 éve még szokásos éjszakai szállás –
akkor sem, ha egy forintba sem került. Ma már elképzelni is nehéz, hogy
a zarándokok az udvar nyugati oldalán lévő, a kerítéshez épített
féltető alatt aludtak a magukkal hozott takarókon. Ez vezeklésre
alkalmas, de ma már más az elvárás.
Felújításra szorult az orgona, komoly igény jelentkezett a templomhoz
kapcsolódó urnatemető létesítésére is.
Igények
mindig voltak, de mindennek megfelelni nagyon nehéz. Itt azonban az
történt, ami nagyon szokatlan. Egy átfogó felújítással együtt a
szolgáltatásaiban is jelentősen gazdagodott a kegyhely. Ráadásul
mindent olyan igényesen, ötletesen és jó ízléssel oldottak meg, hogy a
látogató nem győz rajta csodálkozni.
- A
templom külsején a huszártorony látványa lepi meg a régebben erre járt
zarándokot. Kis harang is került bele.
-
Megújult a templom belső. A főoltárt és a mellékoltárokat, a kórus
rácsozatát, de még a kövezetet is felújították.
- A templom belső terében lényeges, bár
rögtön nem látható változás: felújították az orgonát.
-
A gyóntató folyosó emeleti részén a kórus és a plébánia (egykori
kolostor szárny) között a volt oratórium helyiségét is felhasználva,
múzeumot alakítottak ki. Itt helyezték el a kegyhely történetét
bemutató tárgyakat és tablókat.
A bemutató már a kóruson
elkezdődik. Megtekinthetőek a régmúlt templomi hangszerei. A II.
világháború előtt a nagyobb ünnepeken az orgonán kívül zenekar emelte
az áhítatot. Az akkori misék elragadó zeneiségéről csak felmenőinktől
tudhatunk. Akik ennek örültek, már régen Istennél vannak.
Ez
a kiállítás emléket állít azoknak is, akik nehéz munkájuk mellett ilyen
szolgálattal is dicsőítették Istent. Köztük sok névtelen tehetség volt.
- A sekrestyét kibővítették, ilyen módon
biztosítva a munkafeltételeket.
-
Az urnatemető megoldása kifejezetten igényes. Adott volt egy un. grófi
kripta. Ez pontosan az oltár alatt elhelyezkedő, bolthajtásos tégla
építmény.
A helyzetet bonyolította, hogy ott helyezkedik el az ősi
körtemplom alapja is. A megoldás olyan szép, hogy azt tanítani fogják a
leendő építészeknek. Ezt látni kell, elmondani nehéz. Az eredmény: a
kriptát – mint kriptát – felszámolták, természetesen az ott nyugvók
ugyanott méltó helyet kaptak. A kripta belsejében alakítottak ki egy
előkelő urnatemetőt. Itt kapnak helyet az egyházmegye elhunyt papjai,
de mások is temetkezhetnek ide. Ehhez kapcsolódik igen szellemes
megoldással egy belső és egy
külső urnatemető. Az ősi templomfalat
láthatóvá tették.
-
A zarándokudvar megújítását a funkcionalitás vezérelte. Kulturált
mellékhelyiségeket alakítottak ki olyan számban, ami nagy tömeget is
zavartalanul ki tud szolgálni.
- A
zarándokudvarban található szintkülönbséget a lehető legkönnyebben
járhatóvá alakították. Megoldották azt is, hogy a szentkúthoz a Mária
szobortól közvetlenül le lehet menni. Korábban ez kissé nehézkes volt.
-
Új funkciók jelentek meg. Kegytárgyboltot alakítottak ki. Az oltárhoz
vezető lépcső alatti holtteret is hasznosították, kedves kis betlehemi
„istállót” alakítottak ki.
Külön dicséretes, hogy a
módosítások nem törték meg az építmény páratlan belső harmóniáját.
Ennek az oka az üveg elválasztó falak és ajtók ötletes alkalmazása.
- Teljesen új a
zarándokház,
ami az egykori katolikus iskolában kapott helyet. A földszintes,
kéttantermes, tanítói lakással ellátott, az egykori templomkerteben
álló épületet nagy kreativitással alakították át. Funkcionalitása
tökéletes. Példás, hogyan lehet kihozni takarékosan a legtöbbet egy
épületből. Finom, egymáshoz illeszkedő színei nyugalmat árasztanak. A
hálók természetes anyagú bútorai kellemesek és kényelmesek.
Az épületbe belépve, a földszinti folyosón végig nézve,
rögtön azt érzi az ember, jó itt lenni!
A
földszinten kapott helyet a konyha és ebédlő, ami konferencia teremnek
is használható, korszerű eszközökkel felszerelt. Két
mozgáskorlátozottaknak kialakított lakosztály és egy nagyobb apartman –
a tanítói lakás helyén – tartozik még ide.
Az emeleti lépcső teljes
meglepetés. Ha az ember elkedvetlenedne, hogy egy hosszú lépcsőn kell
felmennie, elég felnéznie. Felemelő kép fogadja.
A zarándokházból a kilátás páratlan. Nyugatra a Kálvária magasodik,
keletre a Vértes nyugati oldala, Csókakő várával.
Nem
kell hozzá szakembernek lenni, hogy lássuk: a munkálatok sok pénzt és
rengeteg szervező-tervező munkát, valamint az egyházi vezetés teljes
támogatását igényelték.
Az anyagi forrást részben állami pályázati pénzből, részben egyházi
forrásból biztosították.
Ami
a szervező munkát illeti, a plébános atyán volt a legnagyobb teher és
felelősség. A megújulás azonban nem valósulhatott volna meg a
megyéspüspök atya lelkes támogatása nélkül.
|
|
Mórocz Tamás apát úr,
plébános |
Spányi Antal
őexcellenciája,
az Egyházmegye püspöke
|
Gyakorlati tudnivalók:
A
plébánia címe, telefonszámai:
Bodajki Római Katolikus
Plébánia Hivatal
8053 Bodajk, Szent István tér 1.
Tel: +036-22/410-039, +036-30/102-97-04
A
kegyhely minden nap nyitva tart 9 órától 16 óra 30 percig.
Csoportos zarándoklat esetén mindenképpen érdeklődjünk telefonon.
Zarándok
csoportok számára:
-
A szokásos lelki szolgáltatások kérhetők: mise, gyóntatás. De szívesen
bemutatják a kegyhelyet is, amit határozottan javaslunk.
Ami az egyéb szolgáltatásokat illeti:
-Lehet kérni ebédet a plébánia hangulatos pincéjében. Ha úgy kívánják,
borkóstolót is igényelhetnek.
-A zarándokszállás is igénybe vehető.
További
tájékozódás:
A plébánia honlapja:
http://www.bodajkikegyhely.hu/
A kegyhely Facebook profilja:
https://www.facebook.com/bodajkikegyhely/
Az atyák képei egyházi
weboldalról származnak. A többi kép saját felvétel. Szerk.
Vissza
Katymár
Vodica Szűz Mária kegyhelye
A település főbb jellemzői
Katymár Bács-Kiskun megye Bácsalmási járásában, közvetlenül a szerb
határ mellett található. A mai napig etnikailag vegyes lakosságú.
Lakosainak többsége ma már magyar, de horvát, német, cigány és szerb
nemzetiségűek is lakják. ( A sorrend létszám szerinti.)
Elhelyezkedés, megközelíthetőség
A
Vodica
kápolna külterületen fekszik, földúton közelíthető meg. A
Katymárról Kövesmajor felé vezető földút mentén található. Az út
személygépkocsival való járhatósága esetleges, időjárás és járműfüggő.
Koordinátái:
46.03886 19.18452
Egyházi adatok
A településnek önálló plébániája van. Templomát
Nepomuki Szent János
tiszteletére szentelték. Temetőkápolnájának a titulusa:
Jézus feltámadása.
Katymárt a
madarasi
plébános (Nyirő Ferenc atya) látja el. Egyházmegyei
hatósága: Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye.
Miért
ismeretlen ez a kegyhely?
A kegyhely nevét nem találjuk a forgalomban lévő kézikönyvekben. Ennek
az oka az, hogy Vodica kápolnája a II. világháború után tönkrement. Az
akkor ellenségesnek tartott Jugoszlávia közelsége miatt nem
látogathatták. A terjedő ateizmus sem kedvezett a kápolna
fennmaradásának. A kétezres évek elejére a szentkút és a kápolna is
romokban állt.
Amikor
P. Krizosztom
a kegyhelyek és búcsújáróhelyek listáját elkészítette, Katymár Vodica
romokban hevert. A későbbi listák (térképek, könyvek) Krizosztom atya
munkáira támaszkodtak, Katymár pedig szociális értelemben is az ország
peremére szorult, a legtöbb katolikus a település nevét sem hallotta.
A kápolna arányos és szép épület, inkább kis templomra emlékeztet.
Valamikor – Trianon előtt, de még a két világháború között is
– itt élénk hitélet folyt. Tömegesen érkeztek
a zarándokok a történelmi Magyarország területéről.
Az újjáépítés 2003-ban kezdődött, és 2006-ra el is készült.
A kegyhely története
A kegyhely történetét
Dr. Nebojszki
László a cikk végén hivatkozott
írásából kivonatoltuk.
A kegyhely neve és szájhagyomány alapján vélelmezhető, hogy
a
középkorban is ismert volt, és valamilyen építmény állt a
forrás
közelében. A török időkben a falu is lakatlanná vált, és lényegében
minden elpusztult.
Eredete ismeretlen. Szájhagyomány alapján a forrásnál Mária
jelenés történt, és azután vált szent hellyé. Hogy ez mikor volt,
arról nincsen semmilyen adat.
Gyógyulásokról és csodákról sincsenek feljegyzések. Hitünk alapján
nyilvánvaló, hogy a régi időkben ott csodák is történtek.
Az azonban biztos, hogy csoda még akkor is történt ott, amikor romokban
állt a kápolna. Egyszer a kápolna tornyában játszó kisfiú kizuhant, és
háttal a földre esett. Ijedt társai talpra állították, leporolták, és
... játszottak tovább. Semmi baja sem lett! A történetnek élő tanúja
van.
A mostani Vodica kápolna építésének megkezdését az érseki hatóság 1883
szeptemberében engedélyezte, és 1885-ben fel is szentelték a
Boldogságos Szűz Mennybemenetelének tiszteletére.
Ilyen
volt a XX. század elején
A kápolnát nagyon érdekes módon iktatták be a falu hitéletébe.
Városy Gyula kalocsai és bácsi érsek 1906. március 14-én kiadott
rendeletében a következőképpen határozta meg az istentisztelet rendjét:
„Nagyboldogasszony, Kisboldogasszony napján és Mária nevenapján; ezeken
a napokon is, miként Szent György és Szent Mihály napok közti újhold
vasárnapokon körmenet indul a helybeli Vodica kápolnához, hol szent
mise mondatik, mely körülbelül ½ 7 órakor kezdődik.” Vasár- és
ünnepnapokon a helyi bunyevác és német nemzetiség hitéletének
anyanyelven történő gyakorlását két nagymise mondásával segítették. Ha
az első énekeit ill. szentbeszédét bunyevác nyelven mondták, akkor a
másodikét németül, s a sorrendet hetenként változtatták. Ha a vodicai
processzió bunyevác első miséjű vasárnapra esett, akkor a pap ill.
ministránsok után a bunyevác lányok vitték a Szűz Mária szobrot és a
templomi zászlókat, utánuk bunyevác férfiak következtek. Kis távolságra
követték őket hasonló sorrendben a német hívek. A falu templomától
Vodica kápolnáig mintegy háromnegyed óráig tartó körmenet alatt
mindegyik nemzetiség anyanyelvén énekelt és imádkozott. A következő
körmenetnél a németek álltak elől.
Fentiekben figyelemre méltóak a békés együttélés megvalósításának
szempontjai is.
A kápolna fenntartása nem volt egyszerű, mert egy vizes mélyedésben
fekszik, az alapozása sem volt ennek megfelelő, de hősies
erőfeszítéssel fenntartották. Erre pedig szükség is volt, mert:
A környező Bács-Bodrog vármegyei települések és szállások lakói
részéről a kegyhely iránt élénk érdeklődés nyilvánult meg. Ezért
Tormásy Gábor katymári plébános 1887. július 23-án Haynald Lajos
kalocsai és bácsi érseknek írt levelében kérte kápolnaőr ill. két
gondnok alkalmazását. Indoklásának részletéből képet kaphatunk az ide
irányuló zarándoklat nagyságrendjéről: „…a vodicai kápolnát a különböző
helyekről ide zarándokolók nem egy időben látogatják meg. Magam láttam,
hogy pl. a szabadkai szállási lakók közül mindennap vannak a
kápolnánál; majd máskor egy-egy szállásrészről körmenetileg jönnek, pár
hét előtt Stanisitsról jött egy 4-500 főből álló körmenet; Bikity,
Almás, Kunbaja, Madaras, Bajmok, Csonoplya, Militics, Rigica, stb. igen
sok, s többnyire körmenetben jövő zarándokot ad.” Egyesek a kegyhelyet
télen is felkeresték, nagyböjtben a katymári hívek naponta látogatták.
A terület völgyben fekszik, így a téli szelek hóval beterítve nehezen
megközelíthetővé tették, ezért az őr feladatai közé tartozott az itteni
utakat a hótól megtisztítani és a kápolna falai mellől – azok
átnedvesedését megelőzendő – eldobálni.
Trianon megváltoztatta a falu és így a Vodica helyzetét is. Az új
országhatár, vagy ahogy a helybeliek nevezték a „gyászhatár”, a
Katymártól délre fekvő községek és szállások híveinek ide irányuló
zarándoklatát nehezítette. Vodica lassan elérhetetlenné vált a határon
túliak számára. Az 1948 utáni politikai viszonyok ellehetetlenítették a
processziós kivonulásokat, a szigorúan őrzött határsáv a kegyhely
használati lehetőségét csökkentette, így a misékre a hívek egyénileg
jöttek. A karbantartások és szükséges javítások elmaradása miatt a
kápolna és a szentkút állapota fokozatosan romlott, a misék az 1960-as
években szűntek meg. Az 1970-es években feltört kápolnából eltűntek a
kegytárgyak, a berendezés pusztult s a helyet lassan az enyészet vette
birtokába. Állapotának romlásával párhuzamosan megkezdődött anyagának
elhordása, benőtte a gyom, s az 1990-es évekre már csak a romos torony
és a falak egy része őrizte a múlt örökségét.
Ilyen lett a XXI. szd. elejére
A helyi Horvát Kisebbségi Önkormányzat és katymári lokálpatrióták
részéről az 1990-es évek végén fogalmazódott meg Vodica-kegyhely
megmentésének szándéka. Hamarosan konkrét lépések következtek:
elkészült a felújítás műszaki és pénzügyi feltételeit elemző
dokumentáció, megkezdődött a pénzügyi források feltárása. Egyházi
jóváhagyással, állami támogatással, a helyi hívek és a Katymárról
elszármazottak adományainak köszönhetően 2003 nyarán indulhattak meg a
munkák. Első lépésként a tápláló forrás helyreállítása és a szentkút
kitisztítása történt meg, eredményeképpen újra folyik a víz. Ezután a
torony beállványozása, a toronysisak faszerkezetének és
bádogborításának elkészítése következett, majd az egyik leglátványosabb
munkarész, az új kereszt feltétele történt. A folytatást a szentélyrész
falainak újra rakása és a tetőkészítés jelentette.
2006-ra teljes szépségében állt a kápolna és a forrás épülete.
A
felújítás után
Újjáéledt hát a magyarok Szentkútja, a bunyevácok Vodicája, a németek
Prindlje.
A hitélet újraindítása mindenhol jelentős erőfeszítést igényel. Itt
sincs másképpen. Örömmel tapasztaljuk, hogy a helybeli hívők minden
tőlük telhetőt megtesznek.
2021. szeptember 11-én a Boldogságos Szűz Mária nevenapjának a
tiszteletére a kápolnánál ünnepséget rendeztek.
Az ünnepség 10 órakor szentmisével kezdődött. A régi szép és helyes
hagyományt fölelevenítve, horvát és magyar nyelvű misét is mondtak,
egymás után. A horvát nyelvűt Szerbiából érkezett atya celebrálta, a
magyar nyelvűt Šálek Csaba atya.
A szentmiséken a dusnoki és a katymári hagyományőrző
énekkarok és zenészek szolgáltak. A mise után újraszentelték
a felújított Pieta szobrot. Ezt könyvbemutató, könyvosztás és
szeretetvendégség követte. Az ünnepségen több mint százan vettek részt.
A
horvát nemzetiségi kórus, háttérben a felújított Pietával
(2021.09.11.)
Források:
Dr.
Nebojszki László: Újjáéledő Vodica-kápolna Katymár
mellett. Bajai
Honpolgár, 2005. június, 4-7. oldal.
A cikket képillusztrációkkal idézi:
http://www.bucsujaras.hu/katymar/
Képek:
Az első hat kép forrása:
www.bucsujaras.hu
Az utolsó
négy képet
Kökényesi
Ferenc teológus testvérünk készítette.
Vissza